۲۳ تیر ۱۳۸۹

رد فِلگ* درنایلون سیاه

26-5 روز گذشته و ماه هم گشته! فیزیولوژی جسم کارش را کرده، لقاحی صورت نگرفته و خب وقتش است که بستر تولید مثل تخریب بشود و تخلیه. به همین سادگی. هیچ موضوع گنده ای نیست. توجیهش ساده است، کارکردش روشن.
رویکردها به این جریان ساده در دوجهت متناقض پیش رفته. یا آنقدر درباره اش قصه پردازی شده که ماهیتی اسطوره ای به خودش گرفته یا به کل از دایره ی دید بشری خارج شده. نمی دانم این دو، مختصه ی کدام دسته از جوامع بشری است- کاش یکی بیاید درباره اش بگوید برامان. وارد بحث اسطوره سازی نمی شوم چون هیچ اطلاعاتی ازش ندارم. تا آنجا که به کار من مربوط می شود در دایره ی واژگانی همین دو سه زبانی که من می دانم برای این فرایند یا از واژه های علمی استفاده می شود یا حسن تعبیر و اطناب. که هر دو در دایره ی دانش واژگانی نشاندار محسوب می شوند. بسامد واژه های بی نشان ِ معمول به قیاس با اصطلاحات حسن تعبیر(!) بسیار پایین است. که این خود نشان از پنهان کاری فرهنگ است که تجلی زبانی پیدا می کند ( متهمم نکنید به دیترمینیزم).
در تبلیغات هم که رویکردها همه در راستای باژگونه کردن واقعیت پیش می رود، مثلا مایعی که برای تبلیغ نوار بهداشتی استفاده می شود آبی است نه قرمز! نوار های بهداشتی همه در راستای پنهان تر کردن پریود در موقعیت های مختلف - کاکتل پارتی ها، پیک نیک، دیسکو...- تبلیغ می شوند. انگار که مردها نباید اصلن از ماجرا بویی ببرند!
توی فیلمها هم که بانوی اول فیلم هیچ وقت خدا پریود نیست- یکی ازدغدغه های من حین دیدن دو - سه سیزن سریال لاست این بود که این خانمهای محترم بدون نوار بهداشتی توی این جزیره چه گِلی به سرشان می گیرند.
از بین رمانهایی که من خوانده ام فقط یکی دو نفر که ازشان ترجمه هم روی همین بلاگ گذاشته ام به این قضیه پرداخته اند! به نقاشی هم نمی پردازم چون چیزهای مبهمی توی ذهنم است و درست یادم نمی آید در حوزه هنرهای تجسمی زنها - یا شاید مردها- چه کرده اند.
اینها را بگذارید کنار هم. چند نفراز خوانندهای اینجا با همسران یا شریک های عاطفی - جنسی تان در این مورد راحت حرف می زنید. اصلا می روید سر کوچه راحت نوار بهداشتی می خرید و سر مارک و نوعش با مغازه دار بحث می کنید؟ چند نفر از آقایانی که اینجا را می خوانند پی ام اس را می شناسند و برایش راه حل بلدند؟ اینقدر که عقب افتادنش برایتان دغدغه است، تغییر رنگ چهره شریکتان برایتان مساله هست؟ اینرا فقط بگویم و این پست را ببندم: به نظرم بیشتر از هر چیز رویکرد ما زنها به جسممان است که نقش تعیین کننده ای دارد. از مردها ی نویسنده و فیلمساز و تبلیغات چی نمی شود انتظار داشت که دغدغه ی پنهان کاری مارا داشته باشند. دخترخاله های فارسی و رد فلگ های انگلیسی باید واژه های بی نشان خودشان رااز ما بگیرند.

*red flag is up/ حسن تعبیر برای پریود شدن در انگلیسی

۵ نظر:

soheil گفت...

زیبا بود و متفاوت
و کمی اغراق آمیز انگار

من و مدادم گفت...

:):(

یکی از مردهای خواننده همیشگی این وبلاگ (پیازچه) گفت...

من با پی ام اس همسرم درد کشیده ام برایش نوار بهداشتی خریده ام همیشه میخرم چون خودش رویشش را ندارد. برایش هیچ وقت چانه نزدهام اما. همیشه بهترین و مناسبترین را خریدهام و هیچ هم نخواسته ام درون پاکت سیاهش بگذارند عمدا.... دیگر نمی دانم جه بگویم ناژوی شاکی خودمان

شقایق گفت...

پیازچه جان! می بینی! خودت داری می گی خانومت روش رو نداره! من روی حرفم با زنها بود بیشتر اصن. شما که اصلن و اصولن حرف نداری. :)

Sadaf گفت...

من اصلا همیشه دلم میخواس تخصص ادورتایزینگ بگیرم، انقد که قدرت تاثیرش بالاس.
حالا اوموم بگم من همین پریروز داشتم فک می کردم تو لاست زناشون پریود میشن چه می کنن! خیلی باحال بود دیدم اینجا
بعدم اینکه قلمتو دوس دارم.